Wraz ze zbliżającą się zimą, coraz krótszymi dniami i pogarszającymi się warunkami atmosferycznymi, jednym z głównych i powracających pytań, jakie zadają sobie wszyscy rowerzyści, jest pytanie o oświetlenie i widoczność. W tej kwestii pobrzmiewa echo bezpieczeństwa na dwóch kółkach.
Jak widzieć i być widzianym? Jak wybrać odpowiednie oświetlenie rowerowe, według jakich kryteriów? Nasz zespół starał się odpowiedzieć na te pytania, sporządzając spis istniejących możliwości… Oto kilka wskazówek, które pomogą Ci dopracować swój wybór i zobaczyć wszystko wyraźniej!
Nie trzeba przypominać, że Twój dwukołowiec musi być wyposażony w dwa światła: żółte lub białe światło przednie z przodu i czerwone z tyłu. Jest kilka rozwiązań, jak widzieć i być widzianym na rowerze. Oto metoda doboru odpowiedniego światła do swoich potrzeb.
Aby dać ci pierwszą wskazówkę w wyborze, powinieneś wiedzieć, że bardzo dobre światła (do widzenia) łatwo kosztują od 50 do 100 euro, ale już od 15 do 20 euro można znaleźć podstawowe światło (do widzenia) dobrej jakości i z dobrym uszczelnieniem.
Skąd wiesz, ile światła potrzebujesz?
Luks to jednostka miary natężenia oświetlenia (symbol: lx), która charakteryzuje strumień świetlny odbierany na jednostkę powierzchni. Kodeks drogowy nie określa mocy oświetlenia ani zasilania. Normy przemysłowe dla sektora rowerowego określają, że napięcie zasilania musi wynosić 6 V, a moc elektryczna co najmniej 3 W, ale ponieważ nie określono sprawności, równie dobrze oświetlenie może być dopuszczone… i niewystarczające.
Na przykład normy niemieckie, które są na ogół bardziej poważne i pragmatyczne, wymagają oświetlenia o natężeniu co najmniej 10 luksów w odległości 10 m.
W praktyce 1 luks odpowiada w przybliżeniu oświetleniu w noc księżycową w pełni.
Aby dobrze widzieć drogę, jeśli korzystasz ze słabo oświetlonych dróg, będziesz potrzebował reflektorów o mocy co najmniej 20 Lux (lub 150 Lumenów). Do sporadycznego użytku w nocy w dobrze oświetlonych centrach miast może wystarczyć wymienny reflektor o mocy 4 Lux (lub 50-60 Lumenów), ale należy kierować się własnym osądem. Więcej informacji na stronie https://guideme24.pl/czym-sie-kierowac-przy-wyborze-latarki/
Baterie, dynamo, USB?
Baterie są dobrym rozwiązaniem, jeśli nie jeździsz dużo (2-3 razy w tygodniu). Dla codziennych rowerzystów dobrym rozwiązaniem są akumulatorki. Warto wiedzieć, że 20 do 40 godzin użytkowania wystarczy, aby opłacało się kupić akumulatorki.
Oświetlenie dynamo to najlepszy wybór dla rowerów miejskich i turystycznych, ponieważ dynamo jest na stałe zamontowane w rowerze. Można polegać na tym, że oświetlenie jest zintegrowane z rowerem, samodzielne i zawsze dostępne, co jest zgodne z regularnym użytkowaniem roweru.
Dwa najczęściej spotykane rodzaje to :
- Dynamo na boku opony, najbardziej klasyczny i najstarszy system, również często najtańszy i najbardziej uniwersalny, bo pasujący do prawie wszystkich rowerów. Ma jednak mniej ważne wyjście i przez swoje tarcie spowalnia rower.
- Dynamo w piaście (domyślnie dołączane do niektórych rowerów holenderskich, klasycznych lub elektrycznych). Ten ostatni oferuje takie cechy jak: niezmienione osiągi, nawet jeśli koło jest wypaczone lub opona jest mokra, bardziej niezawodne połączenia elektryczne, całkowitą ciszę podczas pracy oraz sprawność 65 do 85% (w porównaniu do 40 do 55% dla dynamo bocznego, w zależności od jakości dynamo).
Wreszcie, rodzajem oświetlenia, które stało się powszechnie stosowane, jest oświetlenie bateryjne lub ładowane przez USB. Mocne, trwałe i praktyczne, modele te spełniają wymagania rowerzystów, którzy codziennie jeżdżą w nocy. Te światła są również zalecane, jeśli regularnie jeździsz po słabo oświetlonych drogach. Zalety: duże natężenie światła (do 1800 lumenów w nowej serii), oryginalny i modny design, niemal uniwersalny system mocowania nie wymagający użycia narzędzi czy praktyczny system zasilania.
Funkcja ciągła / światło pozycyjne
Jedną z wad dynamo jest to, że przestaje ono dostarczać prąd elektryczny w momencie zatrzymania roweru, co powoduje zgaszenie przedniego i tylnego światła. Aby to naprawić, coraz więcej systemów oświetleniowych ma wbudowany kondensator, który magazynuje energię w momencie obrotu koła. Dopóki rower jedzie, dynamo zasila reflektor, ale gdy tylko się zatrzyma, kondensator przejmuje kontrolę. W ten sposób funkcja światła pozycyjnego (lub stałego) sprawia, że światła pozostają włączone, gdy rower jest zatrzymany, co zwiększa widoczność roweru, a tym samym jego bezpieczeństwo, ponieważ na przykład na czerwonym świetle jesteś zatrzymany, ale twoje światła pozostają włączone. Jest kompatybilny ze wszystkimi typami dynam.
Technologia LED czy lampy halogenowe?
Minęły już czasy, gdy małe blade białe światło oświetlało nam drogę. Reflektory halogenowe nadal istnieją, ale nie ma wątpliwości, że przyszłością są diody LED (Light Emitting Diodes).
Ich zalety są znaczne: zużywają bardzo mało energii, są mało wrażliwe na wstrząsy, a ich teoretyczna żywotność jest niemal nieskończona. Konstrukcja elektroniki i części optycznej reflektorów ma decydujące znaczenie dla mocy światła dostarczanego na drogę i niezawodności w czasie.
Najlepsze produkty mają wyjątkowe parametry w zakresie widoczności i bezpieczeństwa biernego (odblaski itp.), a także mocy, co uzasadnia ich niekiedy wysoką cenę.